The Ebony Tower
Mary Aly (DE)
Anton Cotteleer (BE)
Hans van der Ham (NL)
Christian Henkel (DE)
Rens Krikhaar (NL)
Robert Nicol (UK)
Oskar Nilsson (SE)
Aldwin van de Ven (NL)
Henk Visch (NL)
Curator: Hans van der Ham
In de zomermaanden organiseert Galerie Nouvelles Images in Den Haag ieder jaar een bijzondere thematentoonstelling. In de afgelopen drie jaar zijn dat tentoonstellingen geweest die kunstenaars van de galerie in overleg met ons hebben samengesteld. In 2014 stelde de schilder Jan van der Pol de tentoonstelling ‘Beauty is for Free’ samen; in 2013 maakte de fotograaf Jasper de Beijer de tentoonstelling ‘Viewmasters'; en in 2012 stelde Joost van den Toorn de tentoonstelling ‘De Foute Beelden’ samen. Dit jaar hebben we de beeldhouwer en schilder Hans van der Ham gevraagd de keuze te maken.
Hans van der Ham over de The Ebony Tower: ‘In de novelle The Ebony Tower’ van John Fowles gaat een jonge kunstenaar een aantal dagen op bezoek bij een oude gerenommeerde kunstenaar voor een interview over zijn werk. Tijdens dit bezoek raakt de interviewer steeds meer gefascineerd, maar vooral geconfronteerd door de oude man en zijn opvattingen over leven en kunst. Als ongemeen hoogtepunt brengt de ontmoeting met diens twee (levende!) muzen hem tijdens het bezoek ernstig aan het twijfelen over zijn eigen kunstenaarschap, en zijn eigen opvattingen over het leven. Onvermijdelijk wordt hij verliefd op een van de jonge meisjes, door de oude M(o)use (als letterlijke verwijzing naar de muze…) genaamd. Ondanks het feit dat ze aanvankelijk gefascineerd is door de erudiete jonge kunstenaar wijst ze zijn liefde vervolgens af. Deze gebeurtenis en de uitspraak van de oude man dat alle op dat moment geldende ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunst (we hebben het hier over begin jaren ‘70 van de vorige eeuw) wat hem betreft verwezen kunnen worden naar de ‘ebbehouten toren’ (als onuitgesproken tegenhanger van de ivoren versie), brengt een ernstige bewustwording in de jonge kunstenaar teweeg. Het onbereikbare van de muze als symbool voor het voor hem onbereikbare, bezielende in de kunst is onverdraaglijk en doet hem als een ander mens terugkeren naar de orde van de dag … .
De deelnemende kunstenaars aan de tentoonstelling THE EBONY TOWER zijn allen ver verwijderd van de ebbehouten toren. Hun handschrift verraadt een oprecht contact met de ‘muzen’. Of, zoals Jeroen Brouwers het in een interview zegt: ‘mijn woorden moeten letterlijk uit mijn hand vloeien’, zonder tussenkomst van mechanische hulpmiddelen als typemachines en tekstverwerkers. Deze directheid, dit geraffineerde spel tussen ratio en intuïtie is het uitgangspunt van deze tentoonstelling.’